Przejdź do głównej zawartości

Xbox 360

Xbox 360 – konsola gier wideo wyprodukowana przez firmę Microsoft. Została opracowana we współpracy z IBMATI i NEC. Xbox 360 to następca konsoli Xbox, konkuruje z Sony PlayStation 3 i Nintendo Wii w ramach siódmej generacji gier konsolowych. Platforma zintegrowana jest z usługą Xbox Live, usługą pozwalającą graczom na rywalizację w trybie online i pobieranie treści, takich jak gry zręcznościowe, dema gier, filmy z gier, programy telewizyjne oraz filmy. Konsola została wprowadzona do sprzedaży: w USA 22 listopada 2005, w Europie 2 grudnia 2005, w Japonii 10 grudnia 2005, w Czechach i Polsce 3 listopada 2006. 20 kwietnia 2016 Microsoft poinformował o zaprzestaniu produkcji konsoli Xbox 360.

Specyfikacja techniczna

  • procesorIBM PowerPC Xenon
    • trzy rdzenie taktowane zegarem 3,2 GHz
    • procesor działa w trybie in-order execution
  • procesor graficznyATI R500 (Xenos)
    • 48 zunifikowanych jednostek Shader Model
    • taktowanie rdzenia – 500 MHz
  • RAM: 512 MB GDDR3 współdzielonych przez procesor główny i układ graficzny
    • taktowanie pamięci – 700 MHz (1,4 GHz efektywnie)
  • 10 MB pamięci eDRAM stosowanej jako bufor ramki
  • obsługa trybów 480p720p1080p1080i
  • odtwarzane formaty: DVD-VideoCD-AudioHD DVD (wymaga dokupienia zewnętrznego napędu), WMAMP3JPEGMPEG-4 część 2H.264VC-1
  • od 3 do 5 portów USB 2.0
  • możliwość podłączenia jednocześnie 4 kontrolerów
  • odłączany dysk twardy 2,5" o pojemności 20 GB, 60 GB, 120 GB, 250 GB, 320 GB oraz 500 GB
  • obsługa nośników USB o pojemności od 1 GB do 2 TB
  • konsole w wersji Arcade wyposażone w 256 lub 512 MB, wybrane modele Slim i E 4 GB pamięci wbudowanej
  • napęd DVD DL, możliwość dokupienia zewnętrznego napędu HD DVD do odtwarzania filmów w tym formacie

Złącza AV

Zintegrowane:
Za pośrednictwem złącza AV (nie dotyczy modelu E):

Dodatki

Producent urządzenia zaprezentował również liczne dodatki do konsoli. Są to między innymi: pilot, gitara, perkusja, mikrofon, kierownica, kontroler deskorolka, Messenger Kit, Quick Charge Kit, karta WiFi oraz kontroler ruchu Kinect.Spis treści


  • Porównanie wersji

    W momencie wprowadzenia do sprzedaży dostępne były 2 wersje konsoli: Core i Premium. Różniły się one wyglądem zewnętrznym (wersja Premium miała chromowaną tackę napędu) i wyposażeniem. Zestaw w wersji Core składał się z konsoli, przewodowego pada i kabla composite video. Zestaw Premium posiadał dodatkowo dysk twardy 20 GB, head set (słuchawka z mikrofonem), pad bezprzewodowy zamiast pada przewodowego i zamiast kabla composite video, kabel component video.
    29 kwietnia 2007 na amerykański rynek została wprowadzona kolejna wersja konsoli o nazwie "Elite". Wyróżnia się przede wszystkim czarnym kolorem obudowy, dyskiem twardym o pojemności 120 GB oraz złączem HDMI. Cena konsoli wynosiła w chwili wypuszczenia na rynek 479,99 USD. Europejska premiera nowej wersji tego urządzenia miała miejsce 24 sierpnia 2007 roku.
    W sierpniu 2007 pojawiła się w USA nowa wersja Xbox 360 Premium, która została wzbogacona o złącze HDMI.
    W listopadzie 2007 roku pojawiła się kolejna wersja konsoli nazwana Xbox 360 Arcade, która zastąpiła wersję Core. Konsola od wersji Core różni się tym, że posiada port HDMI, bezprzewodowy kontroler oraz zestaw pięciu gier z oferty Xbox Live Arcade. Konsola w nowej wersji jest dostępna w Polsce od 26 listopada 2007. Wersja Core nie jest już produkowana.

    Xbox 360 E i Xbox One na targach E3 2013
    W 2010 roku na targach E3 organizowanych od 15 do 17 czerwca Microsoft zaprezentował odświeżoną konsolę Xbox 360 zwaną Xbox 360 S, wzbogaconą o moduł WiFi z dyskiem twardym 250 GB, jeszcze mniejszym poborem energii i cichszym napędem. Nowa wersja trafiła do amerykańskich sklepów jeszcze tego samego dnia, a europejska premiera (w tym polska) odbyła się 16 lipca 2010 roku. Konsola posiada specjalny port pozwalający na podłączenie kontrolera Kinect bez dodatkowego zasilania.
    10 czerwca 2013 na targach Electronic Entertainment Expo 2013 została przedstawiona kolejna, odświeżona wersja konsoli – Xbox 360 E. Model ten nawiązuje już swym wyglądem do Xbox One. Konsola jest dostępna w wersji 4 GB lub 250GB wraz z kontrolerem Kinect.

    Wersje sprzętowe[edytuj | edytuj kod]

    Nazwa roboczaData wydaniaCPUGPUHDMIZasilaczProdukcjaAdnotacja
    Xenon
    listopad 2005
    90 nm
    90 nm
    Nie
    203 W
    NiePierwsze wydanie.
    Zephyr
    lipiec 2007
    90 nm
    90 nm
    Tak
    203 W
    NieWprowadzono port HDMI. Poprawione chłodzenie GPU.
    Falcon
    koniec września 2007
    65 nm
    80 nm
    Tak
    175 W
    NieWprowadzono proces technologiczny 65 nm dla CPU oraz 80 nm dla gpu. Obniżono zapotrzebowanie na energię i wydzielanie ciepła.
    Opus
    czerwiec 2008
    65 nm
    90 nm
    Nie
    175 W
    NieZamiennik płyty głównej Xenon dla konsol, które zostały wysłane do serwisu napraw Microsoft.
    Jasper
    wrzesień 2008
    65 nm
    65 nm
    Tak
    150 W
    NieWprowadzono 65 nm dla GPU. Wprowadzono pamięć typu flash. Zmniejszono zużycie energii.
    Trinity (Valhalla)
    czerwiec 2010
    45 nm
    (połączony układ)
    Tak
    135 W
    NiePrzeprojektowana płyta główna użyta w Xbox 360 S (nie używana w innych wersjach konsol). Dwie wersje; jedna z 4 GB pamięci flash, jedna bez niej.
    Corona
    sierpień 2011
    45 nm
    (połączony układ)
    Tak
    120 W
    NieBrak chipu HANA; Zintegrowany w southbridge. Zasilacz pobiera 9,86 A, spadek z 10,84 A
    Winchester
    (zmodyfikowana rewizja Corony)
    sierpień 2014[potrzebny przypis]
    45 nm
    (połączony układ)
    Tak
    120 W
    NiePrzebudowany układ XCGPU (usunięto osłonę IHS oraz niemalże uniemożliwiono dokonywania modyfikacji programowych)[potrzebny przypis]

    Xbox Live[edytuj | edytuj kod]

    Xbox Live (inaczej XBL) jest to wirtualna społeczność użytkowników podłączonych do sieci. Dzięki niej można czatować, prowadzić rozmowy głosowe, wideokonferencje, a także, na co został położony szczególny nacisk, grać z innymi użytkownikami konsoli Xbox 360, a także komputerów (usługa Games for Windows – Live), poprzez sieć Internet. Premiera XBL odbyła się w 2002 roku.
    Xbox Live dostępny jest w dwóch wersjach:
    • Live Silver – bezpłatny, podstawowy pakiet. Posiada wszystkie funkcje Microsoft Live! Gold, z wyjątkiem gry wieloosobowej, pobierania nowych wersji demo (możliwe jest to dopiero po 7 dniach od ukazania się dema na Xbox Live), oraz rozmowy w grupie Xbox Live. W niektórych grach znajdują się kody pozwalające na grę wieloosobową przez sieć przez 48 godzin, jednak nie nadają one przywilejów Xbox Live Gold (brak możliwości pobierania nowych wersji demo przez 7 dni i grania w niektóre gry w sieci w trybie rankingowym)[potrzebny przypis].
    • Gold – pakiet pozwalający dodatkowo na grę w sieci i pobieranie wersji demo bez zwłoki. Aby mieć dostęp do funkcji gry wieloosobowej musimy za nią płacić. Do kupienia są specjalne zdrapki zasilające konto na 1, 3, 12 i 12 + 2 miesiąc gratis (najczęściej zdrapki okazyjne np. wydanie nowej gry). Darmowe miesięczne konto Gold można otrzymać przy rejestracji pierwszych 3 kont na danej konsoli, każde następne konto otrzymuje status Live Free.
    Liczba użytkowników usługi Xbox Live wynosi ponad 40 milionów[23].

    Konto i punkty[edytuj | edytuj kod]

    Każdy gracz ma swój GamerTag, czyli unikalną nazwę (konto), do którego może przypisać państwo, własną grafikę i styl gry tj. Family (rodzina), Recreation (rekreacja), Underground (podziemie) i Professional (zawodowcy). Gamertagi użytkowników można oglądać na stronach internetowych usługi Xbox Live. Własne konto można edytować wykorzystując w tym celu przeglądarkę internetową, po zalogowaniu się poprzez Windows Live ID. Każdy gamertag jest opatrzony specjalnymi punktami, Gamerscore, które zbierane są poprzez spełnianie określonych kryteriów (osiągnięć) w grach. Wynik gracza ustala pozycję w światowym rankingu graczy. Punktów Gamerscore nie można wymieniać na wirtualną walutę i dokonywać nimi zakupów w sklepie Marketplace[potrzebny przypis].

    Xbox Live Marketplace[edytuj | edytuj kod]

    Xbox Live Marketplace to sklep, w którym można pobrać wersje demo najnowszych gier i trailery filmów (także w HD), a także zakupić za Microsoft Points filmy, gry zręcznościowe, dodatki itp. Każdy z dodatków został umieszczony w odpowiedniej kategorii. Dodatki obejmują grywalny materiał oraz aktualizacje. Niektóre z nich są bezpłatne, za pozostałe należy zapłacić punktami[potrzebny przypis].

    Xbox Live Arcade[edytuj | edytuj kod]

    Xbox Live Arcade to małe gry zręcznościowe pobierane z Internetu. Są to proste, niewielkie, zapewniające rozrywkę dodatki. Do konsoli Xbox 360 Arcade dodawana jest płyta z grami arcade. Każda pełna wersja takiej gry zawiera 12 osiągnięć wartych w sumie 200 Gamerscore[potrzebny przypis].

    Xbox Originals[edytuj | edytuj kod]

    Xbox Originals było usługą, dzięki której istniała możliwość pobierania z Internetu pełnych wersji tytułów z pierwszego Xboksa na dysk twardy konsoli. Tym samym Microsoft zaprzestał dalszego wydawania gier na poprzednią konsolę. Usługa ta była dostępna tylko w przypadku posiadania dysku twardego. Każda gra kosztowała 1200 Microsoft Points, a prócz tego należało zainstalować darmowy emulator, który był pobierany podczas pierwszego uruchomienia gry. Usługa została wyłączona 15 kwietnia 2010 roku[24].

    Kinect[edytuj | edytuj kod]

     Osobny artykuł: Kinect.
    Kinect jest czujnikiem ruchowym, pozwalającym użytkownikowi na interakcję z konsolą bez konieczności używania kontrolera, poprzez interfejs wykorzystujący gesty wykonywane przy pomocy kończyn i całego ciała, jak i przez komendy głosowe. Został zaprezentowany 1 czerwca 2009 podczas targów Electronic Entertainment Expo[25].

    Problemy techniczne[edytuj | edytuj kod]


    Trzy czerwone diody, oznaczające ogólny błąd sprzętowy konsoli Xbox 360 (często nazywany Red Ring Of Death – RROD (czerwony pierścień śmierci))
    Konsola Xbox 360 była podatna na wiele problemów natury technicznej. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2005 roku, produkt zyskał wątpliwą markę pod względem sprawności i dużej wadliwości[26][27][28]. W szczególności, często spotykanymi błędami są przegrzewanie się konsoli, błędy przy odczytywaniu dysków, a także zacinający się mechanizm otwierania i zamykania napędu DVD[potrzebny przypis].
    W odpowiedzi na dużą wadliwość Microsoft rozszerzył okres gwarancyjny na konsole Xbox 360 do trzech lat dla wszystkich błędów, które powodują wyświetlanie się trzech czerwonych lampek na konsoli (tzw. czerwony pierścień śmierci)[29]. Inne problemy techniczne nie są objęte rozszerzonym okresem gwarancji. Jednocześnie Microsoft wprowadził modyfikacje do nowo produkowanych konsoli, mające poprawić stabilność i zmniejszyć awaryjność działania. Należy również dodać, że konsole z 2009 r. mają poprawiony układ chłodzenia, co eliminuje problem „pierścienia śmierci”[30]. Kolejna wersja konsoli, według Microsoftu wyeliminowała do końca problem z „RRoD”[31].
    Problemem występującym w konsoli Xbox 360 (w modelu Jasper błąd praktycznie nie występuje) był E74, pod pozornym błędem kabla AV najczęściej stoi uszkodzenie lub przegrzanie chipu skalującego typu ANA/HANA[32]. Jest to błąd ekranowy i w przypadku RROD-a na ekranie można ujrzeć planszę z numerem błędu (E XX), jak i informację: „Błąd systemu. Skontaktuj się z Pomocą Techniczną dla konsoli Xbox” w różnych językach.

    Walka z piractwem[edytuj | edytuj kod]

    W połowie stycznia 2010 roku ruszyła akcja Microsoftu przeciw piractwu w Polsce. Akcja z hasłem „Nie Przerabiam. Nie Kradnę”[33] mówi o tym, aby nie przerabiać swojej konsoli i kupować oryginalne gry, a co za tym idzie napędzać polski rynek gier wideo. Pod tą akcją podpisało się wiele[kto?] producentów gier i pism o grach. Kilka dni po rozpoczęciu tej akcji, polscy gracze uruchomili swoją pod hasłem „Nie sprzedaję wybrakowanego produktu. Nie kradnę”. Stwierdzają w niej, że Microsoft ignoruje polskich graczy i nie chce uruchomić usługi Xbox LIVE w Polsce[34]. 21 stycznia odbyła się konferencja obydwu stron, na której uzgodniono wiele spraw na temat łączenia piractwa z brakiem Xbox Live w Polsce[35]. 10 listopada 2010 roku Microsoft oficjalnie uruchomił usługę Xbox Live w Polsce, jednakże nie jest ona tak rozbudowana jak na zachodniej części globu[36].

    FunkcjeEE 4GBSS 4GBElitePremiumArcadeCore
    Wygląd
    Microsoft-Xbox-360-E-wController.jpg
    Xbox 360 at E3 2010.jpg
    Xbox-360S-Console-Set.jpg
    Xbox-360-Elite-wController.jpg
    Xbox-360-Pro-wController.jpg
    Xbox-360-Arcade-wController.jpg
    Połyskująca czerń
    Połyskująca czerń (do połowy 2011), matowa czerń, matowa biel
    Matowa czerń, połyskująca biel (wersja special edition)
    Matowa czerń, chromowana tacka
    Matowa biel z szarymi elementami, chromowana tacka
    Matowa biel z szarymi elementami
    Emulacja gier z Xbox
    Tak
    Tak
    (wymagany dysk twardy)
    Tak
    Tak
    (wymagany dysk twardy)
    Tak
    Tak
    (wymagany dysk twardy)
    Pamięć wbudowanaNieGB pamięci Flash
    Nie
    GB pamięci Flash
    Nie
    256 MB(płyta główna Jasper) lub 512 MBPamięci FlashNie
    Slot kart pamięci
    Nie
    Tak
    Wyjście HDMITakWersje dostępne od sierpnia 2007 posiadają złącze HDMITakNie
    Wielofunkcyjne gniazdo AV
    Nie
    Tak
    Wi-Fi
    Tak – wbudowane
    Nie (możliwość opcjonalnego dokupienia dopinanego modułu)
    Gniazdo sieciowe
    Tak
    Zintegrowane zasilanie dla KinectaTakNie
    W produkcji
    Nie
    Akcesoria w zestawieEE 4GBSS 4GBElitePremiumArcadeCore
    Dysk twardy250 GB / 500 GB
    (Nie obsługuje dysków z wcześniejszych wersji konsol)
    Nie
    (Możliwość opcjonalnego dokupienia dysku, nie obsługuje dysków ze starszych wersji konsoli)
    250 GB / 320 GB
    (Nie obsługuje dysków z wcześniejszych wersji konsol[21]) (320 GB tylko w edycjach specjalnych np. z dodatkową grą)
    Nie
    (Możliwość opcjonalnego dokupienia dysku, nie obsługuje dysków ze starszych wersji konsoli)
    120 GB
    (250 GB tylko w edycjach specjalnych np. z dodatkową grą)
    60 GB
    (20 GBmodele produkowane tylko do sierpnia 2008 roku)
    Nie
    (Możliwość opcjonalnego dokupienia dysku)
    Gamepad
    Xbox-360-S-Controller.png
    Bezprzewodowy czarny, 2.4 GHz (cały biały w przypadku białej konsoli)
    Xbox-360-Controller-Black.png
    Bezprzewodowy czarno-szary, 2.4 GHz
    Xbox-360-Wireless-Controller-White.png
    Bezprzewodowy biało-szary, 2.4 GHz
    Xbox-360-Wired-Controller.jpg
    Przewodowy biało-szary (opcjonalnie bezprzewodowy)
    Headset
    Nie
    Czarny
    Nie
    Czarno-szary
    Biało-szary
    Nie
    Subskrypcja Xbox Live
    1 miesiąc próbny subskrypcji Gold do wykorzystania w 3 kontach, po upłynięciu miesiąca konto zmienia się na Silver
    Kinect
    W wybranych zestawach
    Nie

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Myszka

Mysz komputerowa Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Mysz Kulkowa Bezprzewodowa mysz  Logitech  MX Master Mysz komputerowa, myszka  (z  ang.   mouse ) –  urządzenie wskazujące  używane podczas pracy z  interfejsem graficznym systemu komputerowego . Mysz umożliwia poruszanie kursorem po  ekranie  monitora poprzez przesuwanie jej po powierzchni płaskiej. Mysz odczytuje zmianę swojego położenia względem podłoża i wysyła ją w formie danych  cyfrowych  do komputera, który dokonuje odpowiedniej zmiany położenia kursora na ekranie. Najczęściej wyposażona jest w dwa przyciski i kółko do przewijania ekranu, które może również pełnić rolę trzeciego przycisku. Spis treści 1 Historia 2 Mechanizm 2.1 Mysz mechaniczna (mysz kulkowa) 2.2 Mysz diodowa 2.3 Mysz laserowa 3 Połączenie 4 Interfejs 4.1 Komunikacja z komputerem 5 Kształt Historia Za pierwowzór myszki można uznać  Trackball  – urządzenie wskazujące wynalezione w 1941 roku

4 najśmieszniejsze gry na pc.

Hello World! :D Uruchomiliśmy naszą maszynę losującą i...... Oto lista top 4 najśmieszniejszych gier (Tak na serio użyłem  Tej maszynki ) NUMER 4 – POSTAL 2 Topke zaczynamy od mocnego uderzenia. Tak mocnego, jak branży gier w 2003 roku zadał ten tytuł, a było to o wiele mocniejsze od tego, co Zidane zrobił Matteraziemu. Ociekająca bezsensowną przemocą gra, w której stereotypy,agresja,memy i żartobliwy Mature Content mieszają się w jedną spójną całość,która bywała dosyć głupkowata a wręcz śmieszna. Mając do wyboru dosyć duży arsenał śr odków , mogliśmy robić najbardziej absurdalne i najbardziej komiczne kombinacje wykorzystania środków. Poczucie humoru oceniłbym jako dosadne oraz głupie do granic wszystkich możliwości – jak inaczej wytłumaczyć scenę, w której rzucamy pączka na jezdnie, sikamy na niego, a potem przychodzi policjant, je go i wymiotuje? Ja wiem, że w mojej opowieści nie brzmi to wyjątkowo śmiesznie, ale niech pierwszy rzuci cegłą, kto nie roześmiał się na Stras